Parinti Speciali

Timpul liber

Preocupãrile pozitive de timp liber contribuie la dezvoltarea personalã, la sãnãtatea mentalã a tinerilor ┼či creeazã oportunitã┼úi pentru contacte sociale.

Activitã┼úile de timp liber pot fi grupate în 3 categorii:
-Timpul liber pentru activitã┼úi care raspund provocarilor personale: sport,muzicã, dans, alte preocupãri artistice, interese ┼či pasiuni
- Timpul liber pentru a fi în compania celorlal┼úi, de aceea┼či vârstã: discu┼úii, vizite,
vorbitul la telefon, plimbãri etc. A petrece timpul împreunã cu al┼úii înseamnã a
avea prieteni. Condiţiile prieteniei: - reciprocitatea, - angajamentul ,-egalitatea
- ata┼čamentul/ loialitatea,- încrederea
Func┼úiile prieteniei:- resurse emo┼úionale, atât pentru distrac┼úie cât ┼či pentru adaptarea la stress.- resurse cognitive pentru rezolvarea problemelor ┼či achizi┼úionarea de noi cuno┼čtin┼úe contexte în cadrul cãrora sunt însu┼čite ┼či elaborate deprinderile sociale de bazã (comunicarea socialã,cooperarea, apartenen┼úa la grup),- baza pentru rela┼úiile ulterioare
- Timpul liber pentru relaxare: sã asculte muzicã, sã se uite la TV, sã revadã
activitã┼úile zilei etc.
Fie cã este vorba de timpul liber petrecut cu pãrin┼úii, fie în lipsa prezen┼úei pãrin┼úilor, aceste activitã┼úi trebuie în primul rând cunoscute de pãrin┼úi ┼či apoi coordonate ┼či chiar supravegheate.

De ce este important timpul liber in viata copilului?
- este o activitate plãcutã petrecutã în afara interdic┼úiilor pãrinte┼čti ┼či cu parteneri pe care el ┼či-i alege,
- este ┼čansa lui de a exersa comportamentele învã┼úate ┼či de a le explora limitele (cât are voie sã facã ┼či cât nu are voie în func┼úie de alte restric┼úii decât cele ale familiei),
- cunoa┼čte al┼úi copii (adul┼úi chiar) ┼či alte modele de comportament
(prin jocurile în care se antreneazã cu ace┼čtia) pentru via┼úã,
- el „face regulile" ┼či de┼úine controlul situa┼úiilor pentru cã el le-a creat,într-un cuvânt, exploreazã mediul înconjurãtor prin reguli personale.


Modul în care copilul î┼či petrece efectiv timpul liber poate fi clasificat în douã categorii:

-timpul liber activ, în care face lucruri de plãcere ┼či în interesul dezvoltãrii sale ┼či
-timpul liber pasiv, în care î┼či omoarã plictiseala ┼či timpul fãcând ce se nimere┼čte.

Timpul liber activ trebuie încurajat, dar ┼či cealaltã modalitate nu este complet de neglijat, pentru cã rolul timpului liber pasiv este de relaxare ┼či de odihnire (dar nu în exces). Faptul cã pãrin┼úii trebuie sã cunoascã ┼či sã coordoneze modul de petrecere al timpului liber de cãtre copilul lor este important pentru cã:
- este de preferat ca timpul liber sã reprezinte un agent de educa┼úie pozitivã pentru copilul nostru,
- trebuie învã┼úat copilul sã separe modalitã┼úile de petrecere a timpului liber ┼či comportamentele pozitive de cele negative,

- petrecerea timpului liber cu al┼úi copii înseamnã modele diferite de gândire ┼či de comportare care trebuie lãmurite la timpul respectiv, pentru a lãsa o urmã în modul de adaptare al copiilor la mediul înconjurãtor,
- a cunoa┼čte posibilitã┼úile reale ale copilului ┼či a-l orienta spre activitã┼úi care sã-i dezvolte talentele ascunse,
- pãrin┼úii trebuie sã asigure copiii de prezen┼úa lor permanentã în via┼úa lor ┼či de importan┼úa activitã┼úilor copiilor pentru pãrin┼úi (aprecierea intereselor copiilor formeazã la ace┼čtia încredere în for┼úele proprii, motiva┼úie pentru învã┼úare, ini┼úiativã ┼či adaptare mai rapidã la cerin┼úele ┼čcolii ┼či ale societã┼úii). Pânã la o anumitã vârstã, copilul trebuie sã respecte regulile de comportare în societate ┼či regulile proprii fiecãrei familii. Dacã simte prezen┼úa (directã sau implicitã) pãrin┼úilor, î┼či va forma con┼čtiin┼úa moralã. Copilul trebuie
sã se simtã supravegheat ┼či ghidat de reprezentarea pãrin┼úilor tot timpul.

 

Copii