Parinti Speciali

  Familia este primul loc unde copilul exerseaza conduitele si obiceiurile sociale si locul unde isi dezvolta stima de sine,caracterul,temperamentul. Parintii sunt cei care ofera copilului un mediu de siguranta afectiva necesar dezvoltarii personalitatii, sunt cei care ofera copilul primul model de urmat in conduitele si activitatiile viitoare si legatura biologica(ereditatea) de baza a copilului.La cresterea,dezvoltarea,formarea,socializarea si culturalizarea copilului contribuie si educatia.

EREDITATEA : Este codul genetic transmis de la o genera┼úie la alta, reflectat în însu┼čirile fizice, biochimice, func┼úionale,plasticitatea sistemului nervos central, intensitatea, echilibrul ┼či mobilitatea procesului de excita┼úie ┼či inhibi┼úie, particularit─â┼úile anatomo fiziologice ale analizatorilor.
 Ceea ce ┼úine de ereditate se poate exprima în diverse etape de vârst─â sau poate r─âmâne în stare de laten┼ú─â pe tot parcursul vie┼úii, în absen┼úa unui factor activator (apari┼úia unei afec┼úiuni organice sau psihice).
Factorul ereditar ofer─â uncitate biologic─â, nu se exprim─â în aceea┼či m─âsur─â în diverse aspecte ale vie┼úii psihice; unele poart─â mai puternic amprenta eredit─â┼úii : temperamentul, aptitudinile, emotivitatea,patologia psihic─â,altele mai putin : atitudinea, voin┼úa,caracterul. Ereditatea generaz─â un anumit tip de conduit─â, are importan┼ú─â în structurarea personalit─â┼úii influen┼úat ┼či de factoii de mediu ┼či educa┼úie.


MEDIUL: este reprezentat de elementele ┼či condi┼úiile de via┼ú─â cu care copilul interac┼úioneaz─â direct sau indirect pe parcursul dezvolt─ârii, în diverse etape de evolu┼úie.
Factorii de mediu ac┼úioneaz─â sub forma influen┼úelor bioclimatice, socioeconomice, culturale,civilizatoare, structure ┼či forme sociale: familie, ┼čcoal─â,societate,comunitate .
Ac┼úiunea acestor factori de mediu poate fi direct─â,indirect─â,favorabil─â unei dezvolt─âri normale,frân─â, blocaj în dezvoltare : exemplu un copil care din punct de vedere biologic are un poten┼úial normal ┼či care din cauza mediului deficitar nu este stimulat suficient în perioada optim─â de dezvoltare poate duce la retard mintal.
Nu simpla prezen┼ú─â sau absen┼ú─â a factorilor de mediu e relevnt─â în via┼úa unui copil ci m─âsura , maniera ┼či rezonan┼úa interac┼úiunii dintre factori. Exemplele foarte întâlnite în practic─â sun copii a c─âror p─ârin┼úi nu ┼čtiu s─â citeasc─â. Ace┼čti copii la rândul lor daca nu sunt ajuta┼úi ┼či su┼úinu┼úi la vârsta optim─â în care se înva┼ú─â scrierea ┼či citirea vor avea lacune in scriere ┼či citire lacune care vor duce la formarea altora.
Un factor de mediu prezent , dar neutru ca ac┼úiune sau indiferent copilului e lipsit de relevan┼ú─â din perspectiva dezvolt─ârii exemplu : pentru un copil surd o melodie nu-l ajut─â s─â-┼či dezvolte unele abilit─â┼úi.
În cazul copiilor cu dizabilit─â┼úi interac┼úiunea cu factorii de mediu poate activa ┼či su┼úine mecanismele compensatorii, utile în interven┼úiile educative recuperatorii.


EDUCA┼óIA: const─â în activitate specializat─â specific uman─â favorizând dezvoltarea omului prin intermediul societ─â┼úii ┼či a societ─â┼úii prin om.
Este un proces realizat pe termen lung având efect asupra dezvolt─ârii umane în condi┼úiile men┼úinerii unui optim între ceea ce poate individul ┼či ceea ce i se ofer─â. O ofert─â supradimensional─â sau prea simpl─â poate duce la perturbarea dezvolt─ârii psihice. Educa┼úia este dependent─â de ereditate ┼či de factorii de mediu.

 

Familie