"Cei 7 ani de acasa"- pe care "omul ii are sau nu ii are" -reflecta importanta constituirii bazelor activitatii psihice si conturarea trasaturilor de personalitate ce isi pun pecetea pe comportamentele viitoare;
- caracteristici : -CURIOZITATE-
- ENERGIE
- IMAGINATIE
- DIFICULTATE in a distinge realul de imaginar, greutate in a gandi logic si in intelegerea conceptelor abstracte;
- EGOCENTRICI-presupun ca toata lumea gandeste ca ei
-stima de sine destul de ridicata cu tendinta de a-si supraestima abilitatile, crezand ca pot face orice
-JOCUL- are o functie importanta prin intermediul acestuia copii invatand sa fie cooperanti si cum sa-si astepte randul
-Vocabular emotional limitat care duce la exprimarea emotiilor prin intermediul comportamentului
- in aceasta perioada creste precizia miscarilor , miscarile devenind mai suple si mai sigure;
- -aceasta perioada este carecterizata de o intensa dezvoltare psihica;
- incepe sa inteleaga ceea ce este permis si a ceea ce nu este permis, a ceea ce este posibil si a ceea ce nu este, a ceea ce este bun si a ceea ce este rau
- 3-4prescolarul mic:
-perioada caracterizata prin crestere a intereselor, aspiratiilor si dorintelor implicate in satisfactia placerii de explorare a mediului;
- echilibrul creste;
- integrarea in gradinita e dificil din cauza dependentei fata de adult;
- instabil, impresionabil,trece usor de la o dispoziĆŁie la alta, mai sensibil la semnificatia evenimentelor
- prescolarul mijlociu-
progrese in dezvoltarea motricitatii,miscarile devin mai precise si mai rapide, mersul mai sigur;
- -prin manipularea obiectelor , perceptive se imbogateste materialul intuitive cu care opereaza gandirea
- spre 6 ani- miscarile sunt exercitate cu o forta tot mai mare, ca urmare a consolidarii biologice si fiziologice, dar si ca effect al antrenamentului si al formarii de deprinderi motrice;
- dupa 4 ani se manifesta capacitatea de memorare-invata poezii- reproducerea are aspecte in care se evidentiaza o oarecare rigiditate- asfel nu poate continua recitatea unei poezii daca este interrupt;
- uita repede deoarecere fixarea este fluctuanta si deseori superficiala;
- capcitatea de concentrare a atentiei
5-7 minute la presolarul mic
12-14 minute la presolarul mijociu
20-25 minute-prescolarul mare;
40-45-minute in joc poate fi atent in auditia sau vizionarea de diafilme,teatru de copii